1) Ændringer
Hvis kunden efter betaling af depositum og/eller rejsens pris ønsker foretaget ændringer med hensyn til afrejsested, rejsetidspunkt, rejsemål, hotel, rejsedeltagere etc., og forudsat at rejsearrangøren bekræfter, at en sådan ændring er mulig, gælder følgende regler:
Ved ændringer af rejser, der meddeles rejsearrangøren og bekræftes af dette senest 60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er rejsearrangøren berettiget til at opkræve et ændringsgebyr. Ændringsgebyret er udregnet på baggrund af det merarbejde og de merudgifter, som ændringen medfører, dog min. kr. 200,- pr. person.
Eventuelle prisforskelle i forhold til prisen på købstidspunktet opkræves hos eller refunderes til kunden.
Hvis ændringen alene skyldes, at rejsens oprindelige pris er faldet, er dette ikke muligt. Det er tilladt at ændre sin rejse til en anden hotelkategori, andet hotel, anden værelsestype, anden afrejsedato eller lign., der ikke er samme produkt som oprindelig bestilt. Ved ændring bortfalder alle tidligere rabatter.
Ændringsgebyret indbetales samtidig med eller umiddelbart efter ændringen, så der som minimum er indbetalt det fulde depositum på rejsen.
Ændringer som ovennævnte, som meddeles rejsearrangøren og bekræftes af dette senere end 60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er rejsearrangøren berettiget til at betragte som afbestilling (jvf. nedenfor) og ny indtegning.
Ved ændring af en rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5. eller 6. persons rabat/ekstrasengsrabat eller opkrævet tillæg for enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse: Se nedenfor under 2c.
Vi gør opmærksom på, at i de fleste tilfælde er det ikke muligt at ændre en pakkerejse på egen hånd med hotel & rutefly, da rejsen er baseret på specialpriser med fly & hotel.
2) Afbestilling
2a)
Kunden har ret til inden afrejse at afbestille rejsen. Rejsearrangøren kan i sådanne tilfælde kræve et rimeligt, standardiseret afbestillingsgebyr, som er fastsat under hensyn til tidspunktet for afbestillingen og pakkerejsens karakter, dog minimum det erlagte depositum. Kunden skal orienteres om sådanne vilkår både inden og ved rejseaftalens indgåelse.
Vi gør opmærksom på, at i de fleste tilfælde er det ikke muligt at afbestille en pakkerejse på egen hånd med hotel & rutefly, da rejsen er baseret på specialpriser med fly & hotel.
Ved afbestilling af en rejse hvortil billet er udstedt, gælder følgende regler (gebyr er pr. person, hvor intet andet er angivet):
1: Ved afbestilling senest 60 dage til den aftalte rejsedag, beregner rejsearrangøren sig et gebyr svarende til kr. 1.500,- (Europa) hhv. kr. 2.000,- / kr. 2300,- (oversøiske rejsemål/langtidsrejser) samt evt. tegnet sygdoms-/afbestillingsforsikring og andre gebyrer.
2: Ved afbestilling mellem 59 dage og 21 dage til den aftalte rejsedag, beregner rejsearrangøren sig et gebyr på 60 % af rejsens pris samt evt. tegnet sygdoms-/afbestillingsforsikring og andre gebyrer.
3: Ved afbestilling mellem 20 dage og 7 dage til den aftalte rejsedag, beregner rejsearrangøren sig et gebyr på 80 % af rejsens pris samt evt. tegnet sygdoms-/afbestillingsforsikring og andre gebyrer.
4: Ved afbestilling mindre end 7 dage til den aftale afrejsedag, beregner rejsearrangøren sig et gebyr på 100% af rejsens pris samt evt. tegnet sygdoms-/afbestillingsforsikring og andre gebyrer.
5: Ved afbestilling i tilfælde, hvor der er tale om flyvning med rutefly og rejsearrangøren ikke kan få refunderet flybilletten fra flyselskabet, har rejsearrangøren ret til at beregne sig, hvad der svarer til flybillettens pris ud over de normale gebyrer, depositum samt evt. betalte gebyrer.
Ved for sent fremmøde eller ved kundens udeblivelse uden afbestilling, har kunden ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af sin indbetaling. Se tillige pkt. 7. om den rejsendes pligter og ansvar. Udeblivelse eller for sent fremmøde betragtes som en aflysning af hele rejsen.
2b)
Den rejsende kan endvidere afbestille en rejse inden rejsens begyndelse, hvis der på rejsedestinationen, eller i umiddelbar nærhed heraf, inden for et tidsrum af 14 dage før pakkerejsens begyndelse, indtræffer uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.
Såfremt Udenrigsministeriet, Statens Seruminstitut eller anden tilsvarende, behørig myndighed fraråder rejser til det pågældende område i den aktuelle ferieperiode, vil betingelserne for afbestilling normalt blive anset for opfyldt. Endvidere vil betingelserne for kundens afbestillingsret som udgangspunkt blive anset for opfyldt, hvis den pågældende begivenhed i øvrigt på tilstrækkelig objektiv måde findes fyldestgørende dokumenteret.
Afbestillingsretten kan ikke påberåbes, hvis kunden ved aftalens indgåelse var bekendt med den pågældende begivenhed eller begivenheden var almindelig kendt.
I tilfælde af afbestilling har den rejsende krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen. Det gælder dog ikke en evt. præmie for afbestillingsforsikring, da denne dækning er en særskilt aftale, der allerede træder i kraft ved købet af pakkerejsen, jf. nedenfor under pkt. C.
Tilbagebetaling skal ske uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den rejsendes afbestilling af rejsen.
2c)
Såfremt en slutbetalt rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5. eller 6. personrabat/ ekstrasengsrabat, ændres eller afbestilles af den rejsende, tilbagebetales det indbetalte beløb fratrukket rabatten for henholdsvis 3., 4., 5. og 6. person samt øvrige fradrag og gebyrer. Er rejsen ikke slutbetalt, vil prisen for de øvrige rejsende blive forhøjet med rabatten. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvor en afbestilling eller ændring medfører, at kunden efterfølgende skal have enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse.
Der kan gælde specielle regler for ændring og afbestilling af grupperejser.
3) Overdragelse af rejsen
Den rejsende kan overdrage pakkerejsen til enhver, der opfylder alle betingelserne i aftalen, hvis den rejsende har underrettet arrangøren om overdragelsen i rimelig tid og senest 7 dage inden rejsens begyndelse. Det gælder dog ikke, hvis overdragelse ikke accepteres af de samarbejdende ruteflyselskaber, hoteller eller krydstogtselskaber.
Underretning til arrangøren om en overdragelse skal ske på et varigt medium; dvs. skriftligt eks. via mail. Telefonisk oplysning om en overdragelse er ikke gyldig.
Bemærk desuden, at der ved en overdragelse kan forekomme en vis ekspeditionstid. Oplysning om navnet på den eller de kunder, til hvem rejsen overdrages, skal foreligge senest 7 dage inden afrejse.
I tilfælde af overdragelse påhviler det overdrageren af rejsen at sikre, at den, til hvem rejsen overdrages, modtager al information, som arrangøren har meddelt den oprindelige kunde.
Arrangøren kan opkræve et ekspeditionsgebyr for overdragelsen/navneændringen. Gebyret udgør kr. 200,-. I tilfælde af flere henvendelser om overdragelse m.v. af samme rejse, beregnes og betales ekspeditionsgebyret pr. person/pr. henvendelse.
Såfremt samarbejdspartnerne – ruteflyselskaberne, hotellerne eller krydstogtselskaberne - tillige kræver et ændringsgebyr, kan arrangøren udover ekspeditionsgebyret opkræve dette.
Arrangøren skal kunne forelægge overdrageren dokumentation for de omkostninger, der følger af overdragelsen. Disse omkostninger må ikke være urimelige og må ikke overstige arrangørens reelle omkostninger.
Overdrageren af pakkerejsen og den, som har fået overdraget pakkerejsen, hæfter begge for betalingen af eventuelle udestående beløb og for eventuelle rimelige og dokumenterbare omkostninger, som følger af overdragelsen.
Forsikringer kan ikke overdrages til andre.
C. Afbestillingsforsikring
Arrangøren skal ved aftalens indgåelse informere kunden om mulighederne og vilkårene for at købe en afbestillingsforsikring. Afbestillingsforsikringen kan kun tegnes i forbindelse med rejsens bestilling og kan ikke opsiges efterfølgende.
Har kunden købt afbestillingsforsikring, kan kunden indtil afrejsen afbestille rejsen og få det indbetalte beløb refunderet uden andre fradrag end selve præmien for afbestillingsforsikringen, forudsat betingelserne herfor er opfyldte.
I tilfælde af, at en rejse må afbestilles, opfordres kunden til snarest at informere arrangøren herom.
Se mere om afbestillingsreglerne.